slecht slapen

Startspot.nl

Als startpagina - Bij je favorieten - Eigen startpagina

Dating

» Meer dating!

Aanmelden

Bekijk of de naam nog vrij is en registreer de naam:

.startspot.nl

Overzicht

Slapeloze nachten

Slapeloze nachten

Een slapeloze nacht heb je niet, een slapeloze nacht krijg je. De meest voorkomende reden is tobben. Je neemt de zorgen van de dag mee naar bed. Je gedachten gaan met je op de loop. En van nachtrust komt het niet meer. Er zijn twee soorten slaapproblemen: inslaapproblemen en doorslaapproblemen. Om goed in te slapen moet er een zekere mate van rust in je hoofd zijn. Als problemen en negatieve gedachten door je hoofd spoken ga je liggen malen.

Nu is het natuurlijk onmogelijk om al je problemen op te lossen voor het slapen gaan. Het is de kunst ze te parkeren tot de volgende ochtend. Heel weinig mensen komen met briljante oplossingen midden in de nacht. Sterker nog, 's nachts lijken problemen vaak groter dan ze in werkelijkheid zijn. De volgende ochtend fris naar een probleem kijken en daar een oplossing voor vinden, is vaak veel beter.

Wat is slapen?

Wat is slapen?

Slaap wordt omschreven als een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen. Veel van onze spieren ontspannen zich en de hersengolven vertragen. Net als de hartslag en de ademhaling. De hersenen blokkeren alle prikkels van buiten waardoor ons bewustzijn verlaagd en we afgesloten raken van de buitenwereld. Deze verregaande maatregelen die de natuur heeft genomen om slapen mogelijk te maken ondersteunen de gedachte dat slaap, net als eten, een eerste levensbehoefte is.

Het idee dat slaap dient voor herstel van lichaam en geest lijkt logisch maar is niet helemaal waar. Zowel onze hersenen als ons lichaam blijven actief tijdens de slaap. De hartspier bijvoorbeeld stopt niet om te rusten. Slaap, en met name de droomslaap, kost ook energie.

Tryptofaan

Tryptofaan

Orthica 400 mg Tryptofaan, met vitamine B6. L-Tryptofaan is een aminozuur dat een natuurlijke gezonde nachtrust bevordert.

Tryptofaan is betrokken bij de productie van diverse lichaamseigen stoffen die opbeurend werken. Ons bioritme wordt mede bepaald door omzetting van diezelfde stoffen wanneer het donker wordt. Tryptofaan werkt derhalve behalve opbeurend eveneens rustgevend en bevordert een gezonde nachtrust.

Slaapstoornis

Slaapstoornis

Ongeveer 5% van de volwassenen slaapt regelmatig slecht , 15% slaapt af en toe slecht. Vrouwen hebben ongeveer tweemaal zo vaak last van slaapproblemen dan mannen. Slaapproblemen komen vaker voor met het stijgen van de leeftijd. Vaak denkt men een slaapprobleem te hebben, terwijl dit in feite niet zo is, er is sprake van een verkeerde interpretatie van een normaal patroon. Voorbeelden hiervan zijn:
• de korte slaper heeft van nature maar weinig slaap nodig, maar kan denken dat hij 8 uur moet slapen
• inslaapproblemen bij te vroeg naar bed gaan men heeft nog geen slaap, maar vindt dat men moet slapen
• lichtere slaap bij ouderen bejaarden slapen lichter, korter en vaker onderbroken, ook zij denken vaak een slaapprobleem te hebben
• vaak wakker worden het is normaal dat men 's nachts 2 3 keer zeer kort wakker wordt, vaak wordt gedacht dat men slecht geslapen heeft

Melatonine

Melatonine

Melatonine wordt uitgescheiden door de pijnappelklier, een orgaantje zo groot als een erwt in het centrum van de hersenen. Als het donker wordt neemt de productie van melatonine toe. De hoeveelheid melatonine die wordt geproduceerd neemt af bij het ouder worden. Waarschijnlijk is dit de reden dat oudere mensen moeilijker in slaap vallen dan jonge mensen.

Melatonine heeft vele goede eigenschappen. Uit onderzoek is gebleken dat melatonine het humeur verbetert, het immuunsysteem versterkt en vrije radicalen wegvangt. Melatonine is namelijk een van de krachtigste antioxidanten die er bestaan. De verschijnselen van jetlag zijn ook te verminderen door melatonine op de juiste wijze in te nemen.

Waardoor ontstaat een slaapstoornis?

Waardoor ontstaat een slaapstoornis?

Er zijn verschillende oorzaken van slaapproblemen. Soms is de oorzaak overduidelijk: lawaai bij de buren, een snurkende bedgenoot of lichamelijke klachten zoals pijn, benauwdheid of jeuk. 's Avonds veel of laat eten, doet uw nachtrust geen goed. Door koffie of sigaretten wordt de geest actief en dit belemmert het inslapen. Ook bezigheden laat in de avond, zoals sporten of vergaderen, kunnen u actief maken in plaats van ontspannen.

Door Tommy i.s.m slecht-slapen.startspot.nl
Hosting en scripting door: MPlay.nl
Er staan 21 links op deze pagina.
Opmerkingen of suggesties?